Tieners en hun mobiel

Wat kun je doen om je telefoonverslaafde tiener gemotiveerd te krijgen voor zijn of haar huiswerk?

Tieners en hun afleidende apparaten in deze tijd zijn vaak een kopzorg voor ouders om hun tieners aan het huiswerk te krijgen. Het roept van alles op, irritaties van beiden kanten die kunnen leiden tot ruzies. Als ouder wil je graag dat jouw tiener het goed doet op school, maar vindt hij dat zelf wel zo belangrijk? Elke ‘bliep’ is een reden om afgeleid te zijn. De buitenwereld roept nou eenmaal.

Ik zeg weleens ‘Het lijken wel jullie longen’! Het is net even rustig en dan gaat er weer ergens een blieb of een telefoon af en hup daar verschuift de aandacht van het werk af. Elke middag is het weer onderwerp van gesprek, maar ook een uitdaging hoe hier mee om te gaan. Verbieden geloven wij hier niet in, verbieden is onderdrukken en komt niet uit een kind zelf. Hij leert hier niets van en wanneer je er dan niet bent zal hij of zij zichzelf hierin niet kunnen sturen.

Mandarijn challenge bij Orbit, wie als eerste zijn telefoon pakt is zijn mandarijn kwijt. :)

Mandarijn challenge bij Orbit, wie als eerste zijn telefoon pakt is zijn mandarijn kwijt. :)

Hoe kun je een tiener zover krijgen dat zijn online interesse omgezet wordt naar een school interesse? Misschien is het eerder interessant om te kijken of we het wel willen ombuigen. Is het niet zo dat dit bij ‘de nieuwe tijd hoort’ en dat we dit moeten accepteren, wat gebeurt er met onze tieners wanneer we het los zouden laten? Zou het dan zo kunnen zijn dat zij een periode heel intensief los gaan, maar op den duur toch op een natuurlijke wijze weer behoefte krijgen naar sociaal contact en naar ‘gewoon’ met elkaar omgaan? In ieder geval vinden we het ‘te’ spannend om het uit te proberen.

Wij binnen Orbit denken dat het onderwijs er over 10 jaar anders uitziet. Het leren uit boeken zal langzaam gaan verdwijnen en veranderen in projectonderwijs. Wij experimenteren met wat het beste werk in de benadering van onze tieners en hun mobieltjes. Tot nu toe is ‘speels ermee omgaan’ en het vertrouwen houden dat het wel goed komt. De mobiel wordt geïntegreerd in de leertijd en zo ervaren zij leren ook als plezierig met als gevolg een mooi resultaat.