Controleren is goed, vertrouwen is beter.

Mandarijn challenge bij Orbit, wie als eerste zijn telefoon pakt is zijn mandarijn kwijt. :)

Soms is het voor ouders moeilijk om positie te bepalen ten opzichte van school bemoeienis. Is het nou beter om ‘er bovenop te zitten’ als ouder of om het los te laten?

Je hebt al van alles geprobeerd om je kind gemotiveerd te krijgen, maar niets lijkt te werken. Vaak beginnen pubers met hun ouders met volle moed en motivatie aan het brugjaar. Veel ouders nemen hun kind aan de hand mee en helpen met plannen en overhoren. Dit houden er maar weinig 4, 5 of 6 jaar vol. Soms is het de ouder die de combinatie met werk op lange termijn geen doen vindt en soms geeft het kind zelf aan meer ruimte te willen om het zelf te kunnen doen. Dit loslaten is voor veel ouders moeilijk. Wat gebeurt er wanneer je ze die ruimte geeft? Het verloop van de schoolcarriere lijkt soms voor de ouder van meer belang dan voor de puber zelf. Het puberbrein is volop in ontwikkeling en er gebeurt vanalles. Fysiek en op sociaal niveau, het is dus niet zo gek dat de interesse voor school niet de hoogste prioriteit op het lijstje van je puber is.

Hoe wij er bij Orbit over denken is dat je de leeromgeving van een puber zo prettig mogelijk kunt maken en dat dit motiverend werkt. Een rustige veilige omgeving met een goede sfeer helpt je te focussen op je werk. Wanneer er mensen in de buurt zijn die je vertrouwen op je zelfstandigheid en je kunnen helpen bij vragen merken wij dat de leerling steeds zelfstandiger wordt en de cijferlijst zich stabiel ontwikkeld. Dit werkt motiverend en maakt de leerling ‘leider van zijn eigen werk’!