Mooie schoolcijfers beginnen soms óók met een gesprek over muziek.

Screen Shot 2018-03-22 at 18.24.21.png

Bij Orbit nemen we ook de tijd om het even níét over school en cijfers te hebben. Waarom we graag met kinderen praten over wat hen interesseert. En verhaal dat begint met een kanttekening bij het huidige onderwijs.

Ik zeg het wat cru, maar het onderwijs is een prestatiefabriek geworden. Het draait maar om een ding: dikke vette voldoendes op je cijferlijst.  Maar is school alleen bedoeld voor het aanleren van cognitieve vaardigheden? Zou men niet ook moeten kijken waar de interesses en talenten van een kind liggen? Ik hoor steeds vaker verhalen die me niet blij maken.

Een moeder wordt op de basisschool door de leerkracht werd gealarmeerd over haar jongste zoon in groep 3. ‘Het gaat niet goed met uw zoon, tekenen een 9 maar zijn lezen staat in het ROOD!’ Paniek. Moeder regelt intensieve buitenschoolse begeleiding. En thuis gaan de tekenstiften de kast in, er zal en moet gelezen worden. Resultaat? Een onzeker en ongelukkig kind.

De ruimte om creatief te kunnen zijn in de grote fantasiewereld, waar dit kind zo ongelofelijk goed is gaat verloren en wordt onderdrukt. Terwijl het voor het zelfvertrouwen en de sociale ontwikkeling van jonge mensen zo belangrijk is dat je wordt gekénd. Dus nemen we bij Orbit soms de tijd om het ook eens over wat anders hebben. Muziek, actualiteit, levensvragen; van Ariana Grande tot wereldnieuws.

Weten dat jouw talenten, interesses, hobby’s ertoe doen. Ik denk dat het mede daarom is dat onze leerlingen graag komen. En betere cijfers halen.