Een puberbrein zit vol met duizend andere dingen. Schooltaken leren plannen en zo gemotiveerd worden is de crux.

‘Het lukt me niet om huiswerk te plannen,’ is een van de meest gehoorde klachten van de leerlingen die bij Orbit binnenkomen. Ik begrijp dat, want je hebt als puber wel wat anders aan je hoofd: die eerste kus, verkering, vriendschappen. Als duizend andere dingen vechten om voorrang, is het best knokken om je schooltaken soms op nummer 1 te zetten. Bij Orbit betuttelen we dan ook niet, wij zeggen: ‘Wij gaan dit gestructureerd aanpakken. Doe je mee, of niet?’ En dan lukt het ze, raken ze gemotiveerd door wat het oplevert.

Orbit_Visual_Blog_JongZijn.jpg

Plannen is zelfs nog lastig als je het puberbrein allang ontgroeid bent, wij volwassenen zijn ook vaak sterren in het uitstellen van vervelende klusjes.

Zelf zweer ik bij mijn To Do lijstjes, iedere dag weer schrijf ik op wat er moet gebeuren, op het werk, met mijn twee zoons, thuis. Door alle taken een voor een af te vinden hou ik overzicht. Bij Orbit doen we het niet heel anders.

Als leerlingen bij ons binnenkomen gaan we eerst samen om de tafel om een planning te maken. We hebben daarvoor een digitaal systeem, dat gekoppeld wordt aan Magister. We bespreken vervolgens welke toetsen eraan komen, hoeveel tijd ze daarvoor nodig denken te hebben en welk huiswerk er gedaan moet worden en voeren alles in. Er wordt maximaal twee weken vooruit gepland en taken die klaar zijn vinken we af.

Het valt me op dat de meesten leerlingen, vooral de brugklassers, het heerlijk vinden om samen te plannen. Thuis lukt dat vaak niet, omdat allebei de ouders werken en ze niet kunnen begeleiden of omdat het druk is met broertjes en zusjes. Of omdat er thuis sowieso allerlei afleidingen zijn, die we bij Orbit niet hebben. De hele berg werk in stukjes hakken biedt overzicht en geeft rust in het hoofd. Na een tijdje bij ons hebben de leerlingen het plannen met ons systeem goed in de vingers en mogen ze het, als ze dat willen, ook op hun eigen manier doen.

Zo ging het laatst ook bij Dirk, een 15-jarige gymnasiast. Hij stond een 4 voor Engels, maar had een voldoende nodig om over te gaan. ‘Jij weet ook wel dat het mij niet meer gaat lukken.’, zuchtte hij diep. Ik legde Dirk uit dat we gingen knokken om dat cijfer omhoog te krijgen, onder meer met een strakke planning. Maar dan moest hij wel bereid zijn om mee te werken, want uiteindelijk moet hij het zelf doen. Toen hij merkte dat het lukte, raakte hij vanzelf gemotiveerd om door te gaan.

Jong zijn is knokken tegen alle impulsen en verleidingen die op je af komen. Het is mooi om de opluchting te zien als leerlingen doorkrijgen hoe ze kunnen plannen en vooral wat het ze op kan leveren: minder druk en stress, voldoendes en overgaan. Missie geslaagd.

Is het voor jouw tieners ook knokken geblazen? Lees HIER meer over hoe Huiswerkinstituut Orbit kan helpen.

 Door: Doreen van de Moere, Huiswerkinstituut Orbit, Amsterdam.

Door: Doreen van de Moere, Huiswerkinstituut Orbit, Amsterdam.